مراکش، کشوری مملو از رنگ و اصالت که در شمال غربی آفریقا واقع شده و جزو کشورهای پیشتاز در صنعت پارچه است و در این صنعت همچنان با کشورهای اروپایی رقابت دارد اما هیچ یک به کیفیت و غدمت پارچه های این کشور نیستند. طرح و نقش های منحصر به فرد که فقط مختص مراکش است و همچنین یقه مراکشی که برای همین کشوراست باعث شهرت پارچه و شومیز مراکشی شده. پس با تیم محتوایی رخت همراه باشید تا در این مقاله برای شما همه چیز درباره پارچه مراکشی و شومیز مراکشی بررسی کنیم.

پارچه های مراکشی معروف به کولر گازی

تا قبل از پارچه های مراکشی، مناسب ترین پارچه ها برای تابستان پارچه های لینن و نخی بودند که معمولا هم ساده و عاری از طرح و نقش بودند، با آمدن پارچه های مراکشی تحولی چشم گیر در صنعت پارچه خصوصا پارچه تابستانه ایجاد شد و دغدغه طراحان لباس برای از بین بردن سادگی لباسهای تابستانه را از بین برد. پارچه های مراکشی از در هم تنیدگی پشم و کتان است که به صورت کاملا ظریف سوزن دوزی شده و متنوع ترین طرحهای سوزن دوزی شده در بافت پارچه را ایجاد میکنند. پارچه کتان به علت بافت و الیاف طبیعی با فصل تابستان بسیار سازگار است.

طرح های هندسی، گلدارو بته جقه ای  از ویژگی های بارز پارچه های مراکشی می باشد.

پیراهن مراکشی

یکی از پررنگترین آیتم های مورد استفاده با پارچه مراکشی، پیراهن های مراکشی هستند، این پیراهن ها برای زنان و مردان و همه سنین مناسب است.

پیراهن های مراکشی نه تنها بخاطرنوع پارچه شان بلکه بخاطر مدل یقه نیز شهرت دارند. مدل این یقه مشابه یقه هفت می باشد که البته تفاوت هایی از نظر الگو دارد .در برخی موارد ممکن است هم پارچه مراکشی و هم یقه مراکشی باشد. در زیر عکس چند نمونه شومیز مراکشی قرار میدهیم تا کامل متوجه جزئیات شومیز و یقه مراکشی بشوید.

 

طرح1. پارچه ی مدل فوق یک پارچه مراکشی با خطوط برجسته راه راه که سوزن دوزی شده و یک پارچه خنک و طرحدار کاملا مناسب تابستان شده است.شومیز مراکشیه دوخته شده با این پارچه به راحتی با هر استایلی ست میشود و مناسب استایل های روزمره و کژوال شماست.

 

طرح 2. در این شومیز مراکشی از دورنگ نخ استفاده شده و طرح راه راه آن که عضو جدا نشدنی دنیای فشن است باعث زیبایی چشم گیر آن شده. اگر به جزئیات این پارچه توجه کنید کاملا حصیری مانند و شبکه ایی است که قابلیت عبور هوا دارد و علاوه بر خنکی و سبکی کمتر از پارچه های دیگر بو میگیرد.

 

طرح 3. جزئیات این پارچه قطعا یادآور پوست مار و پارچه های ضخیم و چرم زمستانه است  ولی با این تفاوت که پارچه های کاملا نازک و تابستانه است.

شومیز مراکشی فوق هم پارچه مراکشی و هم یقه مراکشی دارد و جلو بسته بودن آن از ویژگی های اصلی شومیز های مراکشی است.

 

طرح 4. پارچه شومیز بالا مراکشیه سوزن دوزی شده است که مورد استفاده آن هم در شومیز های مراکشی و هم ساحلی و کفتان ها و حتی برخی لباس های مجلسی است.طراح این پارچه اصلت و ظرافت را در قالب پارچه به بهترین نحو پیاده کرده است.

مروری بر ویژگی های اصلی پارچه و شومیز مراکشی:

_طرح های هندسی، راه راه و بته جقه

_جلو بسته با یقه ای مانند یقه هفت اما متفات تر

_آستین کیمونو و پاکتی

_سوزن دوزی شده و یا حصیری مانند هستند

برای دیدن مقالات بیشتر در این خصوص کلیک کنید: متفاوت ترین شلوار های 1403 در دنیای شلوار زنانه